Pista!

Pista!

Publicatiedatum:

Er wordt wel eens gezegd dat alle keuzes die je ooit hebt gemaakt in je leven je hebben gebracht tot het punt waar je nu bent. In mijn geval heb ik dan waarschijnlijk enkele foute keuzes gemaakt aangezien ik nu bezig ben met een recensie voor de film Pista! Alhoewel de term film in dit geval een breed begrip is. Pista! is namelijk een voor televisie gemaakte “film” die werd uitgezonden op BNN rond de kerst in 2003. Daarnaast sluit deze film direct aan op de TV serie Costa! die destijds werd uitgezonden. Dat maakt Pista! dus eigenlijk de “Costa! Holiday Special”.

Ook is de speelduur aan de korte kant. Slechts 62 minuten duurt deze film, waardoor het eigenlijk meer als een extra lange uitzending aanvoelt. Er zijn genoeg echte films die een soortgelijke lengte hebben, maar in deze tijd is 75 minuten toch wel het minimum wat je aan speelduur verwacht als het om een film gaat.

In Pista! gaan de proppers uit Costa! naar de Franse Alpen om de opa van Tommy te helpen met zijn kroeg. Alhoewel deze gelegen is in een populair ski-resort zit hij diep in de schulden en staat de bank op het punt beslag te leggen op zijn kroeg. Tenzij, want er is altijd een tenzij, hij voor een bepaalde datum een betaling van enkele duizenden euro’s kan doen. Een impopulaire kroeg weer rendabel maken? Dat klinkt als een klusje voor onze favoriete proppers.

Zo gezegd, zo gedaan. Alle castleden van Costa! verruilen het warme Spaanse strand voor sneeuw, skies en seks. En met castleden bedoel ik die van de tv-serie Costa, net de film. Van oorspronkelijke filmcast zijn alleen Kürt Rogiers (Tommy) en John Wijdenbosch (Bjorn) nog over. Al keert voor deze film wel Georgina Verbaan terug. Echter niet als Janet, maar als Engel Klaartje, die Tommy moet helpen zodat ze haar vleugels kan verdienen.

En ja, dat las je goed. Ze speelt een engel. Om een beetje de kerstfeest aan te dikken is er gekozen om een soortgelijke verhaalstructuur als in de kerstklassieker “A Christmas Carol”.

Als je zoals ik niet bekend bent met de TV-serie en deze film kijkt als een sequel op de film Costa! dan is de castwissel behoorlijk abrupt. Weg zijn de centrale karakters Janet, Rens en Frida zonder dat er een woord over hun gesproken wordt. Pas ergens tegen het einde wordt een opmerking geplaatst dat Janet en Rens gelukkig getrouwd zijn. Ik was al bijna bang dat ik ook nog de tv-serie moest gaan bingen.

Al toont de plotselinge castwissel wel aan hoe inwisselbaar deze karakters zijn. Nieuwkomers Froukje de Both en Sylvie Meis hebben weinig diepgang. Met name Sylvie fungeert voornamelijk als een achtergrondfiguur die plots in ene heel goed kan snowboarden en Frans kan spreken. Alhoewel je zou verwachten dat zij voornamelijk zou fungeren als eye candy, houdt zij gedurende de hele film in haar functie als barvrouw een dikke trui aan. Een aparte kledingkeuze, zeker als je bedenkt hoe warm het kan worden in zulke kroegen.

Daarnaast zijn er nog bijrollen voor Chantal Janzen en Casper van Bohemen als love-interests voor de reguliere cast. Toch leuk om Van Bohemen eens te zien in een andere rol als die van Frits van Houten in GTST.

Maar dat is dan eigenlijk ook wel het enige positieve aan Pista! Deze film is namelijk een samenraapsel van slecht acteerwerk, een flinterdun plot en een laag budget. Er zijn films in Nederland opgenomen die er sfeervoller uitzagen en een meer overtuigende kerstsfeer hadden dan deze film die toch in een wintersportgebied is opgenomen.

De relatieproblemen tussen Tommy en Agnetha (De Both) zijn van een kinderlijk niveau. De hele bovennatuurlijke toevoeging van engel Klaartje is totaal onnodig. Ik snap dat Daan Schuurmans geen tijd had omdat hij waarschijnlijk druk bezig was het soortgelijke Snowfever op te nemen, maar een enigszins getalenteerde scriptschrijver had Verbaan er in geschreven in haar rol als Janet.

Alhoewel talent niet eens een vereiste is. Er worden in soaps zo vaak om de meest gekke redenen verdwenen karakters weer in de serie geschreven. En deze productie uit de stal van Johan Nijenhuis begeeft zich volledig op dat niveau.

De gelauwerde regisseur Martin Scorsese vindt Marvel films al geeneens cinema, laat staan wat hij over Pista! te zeggen zal hebben.

Pista!
Pista!