Het woeden der gehele wereld

Het woeden der gehele wereld

Publicatiedatum:

Ik heb “Het woeden der gehele wereld” eindelijk eens gezien toen hij op tv werd uitgezonden. Deze film deed nogal wat stof opwaaien in 2006 toen hij werd uitgebracht en sindsdien stond hij al op mijn verlanglijstje. Twee factoren speelden hierin mee: De negatieve reacties van de critici en het wegblijven van het publiek wat breed werd uitgemeten in de pers. Toen begon ik me af te vragen of het mogelijk was dat deze film echt zo slecht as. De andere factor is actrice Anna Speller. In mijn ogen de meest aantrekkelijke meid uit de nu al lange tijd opgeheven popgroep K-Otic. Als de film echt zo slecht is, dan heb ik altijd nog haar om naar te kijken.

Om een lang verhaal kort te maken: de critici zaten er niet naast. De mensen die daadwerkelijk betaald hebben om deze film te zien moeten aangifte doen bij de politie van beroving want dat is hier het geval. 2000 man zijn hun geld kwijt geraakt aan deze film zonder enige optie dat terug te krijgen, wat heet; ze zijn zelfs bestolen van hun kostbare tijd. Nog lastiger om terug te krijgen overigens. De enige mensen die deze film zouden kunnen waarderen zijn de mensen die films die zo slecht zijn dat ze weer leuk worden met genoegen kijken. Aangezien ik over de loop der jaren genoeg cinematografische stront over me heen heb laten kieperen, vaak nog erger dan dit, kon ik deze film makkelijk trekken. Niet zo moeilijk aangezien eerdergenoemde Anna Speller een naaktscène heeft!

Maar waar gaat deze slechte film over? Over goblins die leven in Nilbog? Een duivel aanbiddende sekte met een mank hulpje genaamd Torgo? Nee, verre van dat alles. Het is een Cluedo-achtig verhaallijntje dat afspeelt tijdens en na de 2e Wereldoorlog. Er is een schipper genaamd Joost Vroom die Joodse mensen helpt tegen betaling, maar dat resulteert in een beschieting van zijn schip door de Nazi’s die het schip daarmee verwoesten. Iets wat niet eens wordt getoond overigens. Kennelijk stond het budget niet eens toe dat er een miniatuur werd opgeblazen. In de volgende scene is hij in ene een politieagent die in zijn vrije tijd premie jaagt op Joden. Hij wilt dolgraag een nieuw schip en dit is financieel gezien de snelste manier.

Anna Speller in Het woeden der gehele wereld Screen

Dan gaan we 18 jaar vooruit in de tijd en Joost is nog steeds een agent die bijverdient door middel van afpersingspraktijken. Aangezien hij flink wat vieze oorlogsgeheimen kent van de mensen eist hij van tijd tot tijd wat geld. Één van deze geheimen is van Aaron en Ruth Oberstein. Terwijl zij aan het bevallen was doorzochten de nazi’s haar huis. Joost wordt opgezadeld met het kind terwijl Aaron weet te ontkomen. Van Ruth horen we niets meer en Joost verkoopt het kind aan een kinderloos stel in het dorp. De jongen groeit op onder de naam Alex Goudveyl.
Wanneer Joost er achter komt dat Aaron nog steeds leeft besluit hij hem een bezoekje te brengen en wilt hij een bedrag van 20.000 gulden voor een ring die aan Ruth toebehoorde en informatie die Aaron en zijn zoon zou kunnen herenigen. Dit resulteert in het feit dat Joost vermoord wordt, gezien door de ogen van Alex,de vermiste zoon dus, die vervolgens het middelpunt van de film wordt.

Alles wat er tegen de film kan werken, werkt ook tegen deze film; een titel die zuigt, een script wat probeert een cinematografisch equivalent te zijn van een Agatha Christie boek, teveel personages waarvan er maar weinig interessant zijn en velen niet sympathiek, slechte dialogen, slechte editing, slechte nasynchronisatie en het gaat maar verder. Laten we de film eens nader bekijken:

Ceel Geel, die Joost speelt, is de slechterik van de film. Het is niet erg genoeg dat hij de Duitsers helpt tijdens de oorlog maar daarna, om ons maar even op het hart te drukken hoe slecht hij is, niet alleen mensen afperst maar daarnaast ook nog eens homo is en een bepaalde interesse heeft in minderjarige jongens. Één van deze jongens, Alex uiteraard, vraagt hij om hem te laten zien hoe hij masturbeert door een suggestieve beweging te maken op een vers gevangen vis. Oh, en hij neemt dit ook nog eens allemaal op.

Alex en Joost zijn de twee karakters waarom de film draait. Joost in oorlogstijd, Alex na de dood van Joost. Één van de andere jongens waar Joost mee op kan schieten is iemand wiens naam ik niet eens meer kan herinneren (dit gebeurt vaker omdat er een heleboel karakters rondlopen) en die eigenlijk ook geen bijdrage aan het verhaal levert maar wel in een heleboel scenes zit. Hij toont op zijn beurt ook interesse in Alex en die lijkt deze interesse niet af te wijzen. Het laat je afvragen of hij ook al homo is helemaal wanneer hij door een sexy apothekersassistente wordt verleid maar besluit weg te rennen. Ook zij heeft geen waarde voor het plot afgezien van het moment dat ze de politie een aanwijzing geeft over de mogelijke moordenaar maar dat rechtvaardigt haar aanwezigheid niet. Deze zwoele verleidster houdt zelfs haar kleren aan, ongekend in een Nederlandse film. En zo zijn er tonnen aan personages die als enige functie hebben dat ze kunnen dienen als mogelijke dader. Bij de ontknoping draait het uiteindelijk om 4 personen. De rest is opvulling en dus heb je meer dan 10 mensen die op willekeurige momenten opduiken en enkel dienen om het feit dat wij als publiek kunnen raden of zij wellicht iets met de moord te maken hebben. Maar dat zul je hoogstwaarschijnlijk niet doen, ik in ieder geval niet.

Mocht je je nog afvragen of Alex ook homo is: Nee, hij valt voor Anna Speller zodra hij haar voor het eerst ziet en geef hem eens ongelijk. Oh en ze hebben seks.

Een andere grote rol is voor Frank Lammers die als Douvetrap één van de 2 rechercheurs speelt die de moord op Joost onderzoekt. De ander wordt gespeeld door Joost Prinsen voor wie dit de laatste zaak is voor zijn pensioen en in tegenstelling tot het bekende cliché haalt hij zowaar wel deze pensionering. Na een acte de présence te geven in een scene of 3 is hij zo weer van het toneel verdwenen. Ze lossen de moord op nadat hij kort na zijn pensionering is overleden. Dan vraag ik me toch af wat zijn meerwaarde in de film nou was voor het plot. Na zijn dood gaat Douvetrap door met het onderzoek en volgt hij aanwijzingen van tijd tot tijd. Als er overigens iets is wat deze film graag doet dan is het in de tijd springen. De film zit vol met zinnetjes als “twee weken later”, “drie jaar later” etc. Ook weer totaal onnodig.
Het gros van zijn onderzoek bestaat uit het checken van alibi’s en het volgen van Alex van tijd tot tijd. De resulteert in stomme scenes waarin we Alex bij iemand zien aanbellen gevolgd door de deur die open gaat. Wanneer dit gebeurt zien we Douvetrap in de achtergrond wegduiken achter een auto op de oprijlaan. Dit gebeurt ook minimaal twee keer. Douvetrap is uiteindelijk diegene die na lang speurwerk de zaak oplost in een scene die me deed denken aan een aflevering van Colombo met alle mogelijke daders op de plek van de misdaad, ook al had vrijwel niemand een motivatie om op dat moment op die plek te zijn. De moordenaar zou een man zijn die ten tijde van de moord een hoed droeg en een sjaal voor zijn mond hield. Helaas had de dader deze niet om tijdens de grote onthulling want anders had het een zo’n Scooby Doo einde kunnen zijn waarin de vermomming wordt afgetrokken en de dader iets zegt in de trant van: als die bemoeizuchtige kinderen er niet waren was ik er mee weggekomen. Dat zou tof zijn… oh nee, toch niet.

Deze film is uitgebracht zijnde een thriller, maar in mijn ogen is thrill-loos een betere omschrijving.

Op de één of andere manier had het productieteam door dat ze in de problemen zaten met deze film. Dat ze doorhadden dat ze stront aan het produceren waren met iets anders dan hun spijsverteringsstelsel. Ze hebben in de post-productie behoorlijk de film zitten nasynchroniseren en dialoog aangepast. Hierdoor komt het voor dat de mondbewegingen van de acteurs niet overeenkomen met wat er gezegd wordt. Er moet iemand iets in de zin van “dat passen wel wel aan bij de nabewerking” geroepen hebben tijdens het filmen. Die mogen ze executeren. Het toevoegen dan wel aanpassen van geluid is ook erg overduidelijk wanneer Douvetrap terwijl hij zich weer eens ophoudt op een oprit geconfronteerd wordt met 2 wakende Dobermann Pinchers. We horen ze blaffen en grommen, maar ondertussen staan ze daar vrolijk te kwispelen met hun tong uit hun mond. Kennelijk was het budget te laag om een set getrainde honden in te huren.

Ik heb gekregen wat ik verdiende. De geruchten waren waar en het is geen goede film. Maar hoe zit het met die andere factor: Anna? Nou, die werd ergens zo rond een uur in de film geïntroduceerd en is één van die vele personen die niet belangrijk zijn voor het plot, ook al wordt ze het liefje van de persoon om wie het draait. Ze greep wel onmiddellijk mijn aandacht, maar dat was voornamelijk omdat ze in elke scene waarin ze voorkwam iets droeg wat haar decolleté accentueerde. Niet dat ik dat erg vond natuurlijk. Het zegt wel iets over een film als het enige bruikbare screenshot wat ik kon vinden om te gebruiken in deze recensie er één is van haar borsten*. Al het andere was te slechte kwaliteit. De enige keer dat dat me eerder is overkomen was met de film Marabunta. Je film zit zwaar in de problemen als het met die prutfilm wat gemeen heeft. Mijn advies aan Anna is dat ze een nieuwe manager moet zoeken. Ze heeft in een tv-series gezeten die na enkele afleveringen van de buis gehaald werd. Ze zit in dit stukje prut en in nog een flop genaamd Honeyz. Ze heeft ambitie, helaas bevindt haar carrière zich op een plek waar deze film thuishoort: in het toilet. Tijd voor een Playboy fotoreportage wellicht.

De titel “Het woeden der gehele wereld” klinkt als een rampenfilm. Er is echter een ramp; deze film.

*deze recensie is oorspronkelijk gepubliceerd in 2009. Inmiddels zijn er zowaar meerdere screenshots te vinden van de film. Ook één van de beruchte vis-masturbatie-scene.

Anna Speller’s naakte borsten in Het woeden der gehele wereld
Dit was voorheen het enige screenshot wat ik kon vinden

Het woeden der gehele wereld Poster
Het woeden der gehele wereld Poster
Het woeden der gehele wereld
  • Year:
    2006
  • Director:
    • Guido Pieters
  • Cast:
    • Maarten Heijmans
    • Bart de Vries
    • Vivienne van den Assem
    • Cees Geel
  • Genre:
    Thriller
  • Running time:
    115m

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


You might also like: